Kommende workshops

Er I klar til at styrke jeres ledelses- og bestyrelsesroller? Vi hjælper jer på vej!
At være en del af en bestyrelse eller ledelse i en forening kan føles som en stor opgave. Hvordan griber man arbejdet an? Hvordan fordeler man opgaverne? Og hvad bør prioriteres først?
Frivilligcenter Hvidovre inviterer til en workshop om ledelse og bestyrelsesarbejde, hvor vi gør det lettere og mere overskueligt at tage ansvar. For det skal ikke bare være meningsfuldt at være frivillig – det skal også være både sjovt og lærerigt at sidde i en bestyrelse!
Hvad får I ud af workshoppen?
Vi dykker ned i centrale spørgsmål som:
- Hvad kendetegner god ledelse generelt – og i en frivillig forening?
- Hvordan balancerer man forskellige roller – fra bestyrelsesarbejde til konkrete aktiviteter?
- Hvordan skaber man gennemsigtighed for medlemmer og frivillige i forhold til de roller, der er i en forening?
- Hvordan undgår man at blive "høvdingen", der står alene med alt ansvar?
- Er der situationer, hvor en høvding faktisk er nødvendig for foreningens overlevelse?
Denne workshop giver jer konkrete værktøjer og indsigt i, hvordan ledelse fungerer bedst i en frivillig kontekst. Vi diskuterer, deler erfaringer og finder løsninger sammen.
Kom og bliv klogere på, hvordan I kan styrke jeres bestyrelsesarbejde og skabe et velfungerende foreningsliv!
Praktiske oplysninger:
- Varighed: 3 timer.
- Antal deltagere: Maks. 8 foreninger. Hvis der er færre end 3 tilmeldinger, aflyses workshoppen.
- Forplejning: Kaffe, te, vand, kage og sandwich.
- Tid og sted: 14. april 17-20 i Pedersen-Dan Salen i Risbjerggaard
Vi glæder os til at se jer til en inspirerende og produktiv dag, hvor vi sammen gør jeres bestyrelse stærkere!

Denne workshop vil fokusere på foreningsøkonomi. Hvordan skaber man et overblik over indtægter og udgifter? Hvad er vigtigt at have i tankerne, når man arbejder med sin foreningsøkonomi? Og hvordan styrer man økonomien effektivt?
Tid: Onsdag den 21. maj 17-20
Nærmere information om workshoppen følger snart.

Oplever I udfordringer med at rekruttere frivillige til jeres spændende indsatser, eller har I svært ved at motivere og fastholde jeres frivillige kræfter? Ønsker I at blive bedre rustet til at tiltrække flere frivillige uden at bruge en masse tid og ressourcer på det?
Vi inviterer jer til at deltage i vores workshop om Rekruttering, Motivation og Fastholdelse,
I workshoppen vil I blive guidet igennem følgende emner:
- Præsentation af en effektiv rekrutteringsplan.
- Motivations- og fastholdelsesstrategier af frivillige for både nyopstartede og etablerede foreninger/grupper.
- Udarbejdelse af en skræddersyet rekrutteringsplan for jeres forening/gruppe.
- Udarbejdelse af en strategi til at motivere og fastholde jeres frivillige.
I vil få konkrete redskaber med jer til det videre arbejde i jeres forening/gruppe.
Workshoppen varer 3 timer og er åben for op til 8 foreninger. For at sikre en god forankring af de værktøjer I får med tilbage i jeres forening, opfordrer vi hver forening til at deltage med mindst 2 og gerne 3 deltagere. Det er kun nødvendigt at tilmelde én pr. forening - også selvom I er flere, der deltager.
Under workshoppen vil vi servere kaffe, te, vand, kage og sandwich.
Hvem kan deltage? Alle foreninger/grupper, der har brug for frivillige kræfter til deres indsatser/projekter.
Praktiske oplysninger:
Nærmere information omkring tid, sted og tilmelding kommer i begyndelsen af 2025.

Frivilligcentret inviterer til workshop om fundraising.
Workshoppen er for foreninger og grupper i Hvidovre.
På workshoppen vil I blive guidet gennem følgende emner:
- Hvor kan man søge penge - hvad er forskellen på puljer og fonde?
- Hvilke lokale puljer findes der? Og hvilke fonde findes der?
- Hvordan afgør man hvilken pulje/fond, der er relevant at søge?
- Hvordan skriver man en god ansøgning?
- Fundraising er mere end penge: hvor og hvordan kan man ellers hente ressourcer?
I vil få konkrete redskaber med jer til det videre arbejde i jeres forening/gruppe.
Workshoppen varer 4 timer og er åben for op til 8 foreninger. For at sikre en god forankring af de værktøjer I får med tilbage i jeres forening, opfordrer vi hver forening til at deltage med mindst 2 og gerne 3 deltagere. Det er kun nødvendigt at tilmelde én deltager pr forening - også selvom I er flere, der deltager.
Under workshoppen vil vi servere kaffe, te, vand, kage og sandwich.
Praktiske oplysninger:
Nærmere information omkring tid, sted og tilmelding kommer i begyndelsen af 2025.
Ønsker du at lære mere om specifikke værktøjer eller redskaber? Eller er der et særligt emne, som du godt kunne tænke dig et kursus i?
Så hører vi meget gerne om det! Skriv til os og vi vil overveje om det er noget vi kan tilbyde.